
Bloggen Forskningsfrihed? d. 26. april, 2012 

Forskerforums problematiske journalistik 
 
af Linda Maria Koldau (Aarhus Universitet) 
 
 
Forskerforum har i sin udgave nr. 253 d. 3. april 2012 publiceret flere artikler, der dels direkte, 
dels indirekte omhandler min ”sag” på Aarhus Universitet. Forskerforums fremstilling udviser 
en række problemer, der resulterer i en biased fremstilling af sagen til min ulempe. 
Jeg har anmodet Forskerforums redaktion om genmæle med hensyn til flere urigtige påstande, 
som Forskerforum har publiceret i artiklen ”Koldau sagde op”. Forskerforums ledende 
redaktør Jørgen Øllgaard har afvist min anmodning. Sagen bliver nu gransket af Pressenævnet, 
som vil udtale sig i juni. 
 
Lige som den generelle, såkaldte ”Koldau-sag” på Aarhus Universitet er denne lille sag om 
Forskerforums problematiske dækning et symptom på et større problem. Forskerforum er 
kendt og bliver værdsat for sine kritiske artikler om problemer i den danske 
universitetsverden. Når der nu bliver publiceret flere artikler om en vis sag, som udviser bias, 
urigtige påstande og en generel problematisk journalistik, rejser det spørgsmålet, hvordan det 
helt generelt står med bladets troværdighed – altså også med hensyn til andre sager. 
 
Som fagblad er Forskerforum bundet til journalistiske standarder. Disse standarder kræver 
neutralitet, balanceret fremstilling, grundig research og et objektivt sprog. Jeg kan påvise, 
hvordan Forskerforum i to artikler om min sag går imod disse standarder. Jeg gør det ikke for 
at tilføje endnu en facet til min sag. Jeg anser det imidlertid som nødvendigt at henvise til et 
generelt problem i et fagblad, som bliver læst af mange akademikere og som bliver betraget 
som et vigtigt, kritisk talerør i den danske akademiske verden. Her er tale om troværdighed. 
 
 
 
 
1. Ubalanceret fremstilling 
Forskerforum har i løbet af de sidste få uger publiceret flere artikler der omtaler min sag på 
Aarhus Universitet. Det er standard for god presseskik internationalt og også i Danmark – 
som man kan se fra andre avisers dækning af sagen – at en journalist taler med de forskellige 
parter, når der bliver personer direkte citeret. 
Ingen journalist fra Forskerforum har nogensinde talt med mig om sagen, som er jo blevet 
omtalt i flere artikler. Derimod bliver der citeret talrige kilder som næsten udelukkende 
repræsenterer universitetets perspektiv. Resultatet er en biased fremstilling, som 
Forskerforum præsenterer som objektiv. Det går imod god presseskik. 
 
 
2. Urigtige påstande 
I artiklen ”Koldau sagde op”, s. 4, skriver Forskerforum: ”I Information gav Koldau som 
begrundelse for opsigelsen, at AU ikke har givet hende den autoritet, som hører til en 
professortitel.” Denne begrundelse findes i ingen af de to artikler i Dagbladet Information, 
som omtaler min opsigelse (jf. min egen artikel på http://www.information.dk/297094 og 
journalisternes omtale på http://www.information.dk/297110). Som det kan læses i 
Informations artikler er min begrundelse for min opsigesle AU-ledelsens mangel på 
troværdighed, som har ødelægt ethvert fundament for samarbejde. Forskerforums udsagn er 
dermed en urigtig påstand. 



 2 

Der findes en yderligere urigtige påstande i samme artikel: ”For fem dage siden [d. 21. marts 
2012] deltog hun i et forligsmøde med AUs ledelse. Her var hun støttet af sin fagforenings 
jurister og efterfølgende gengav hun selv, at parterne var blevet enige om en plan for 
genopretning af samarbejdsrelationer, bl. a. via en ekstern mediators bistand. Nu kalder hun 
mødets udfald latterligt.” 
Mødet var på ingen måde et ”forligsmøde”, som Forskerforum påstår. ”Forlig” forudsætter at 
de involverede parter er ligeværdige, forhandler om et forlig og kommer til en aftale. Mødet d. 
21. marts med institutlederen – og ikke ”AUs ledelse” – havde ingenting med et forlig at gøre, 
men omhandlede AUs effektuering af en advarsel, med formålet hvordan jeg skulle bidrage til 
at ”genoprette det gode samarbejde” – et samarbejde, som faktisk slet ikke var ønsket af mine 
kollegaer. Men det vidste jeg ikke endnu d. 21. marts. Resultatet af dette møde var heller ikke 
et ”forlig”. Mødet endte med, at flere afgørende spørgsmål forblev uafklaret, og det blev aftalt, 
at DM-tillidsrepræsentanten i samarbejde med en forvaltningsekspert ville udarbejde et notat 
vedr. de uafklarede punkter (jf. nedenfor, Punkt 3). AUs officielle mødereferat, som blev 
sendt til alle parter d. 21. marts 2012, er bevis for dette. 
 
 
3. Fordrejelser af fakta 
Ud over disse urigtige påstande fordrejer Forskerforum desuden fakta ved at sætte dette møde 
i en kronologisk forkert kontekst. Det var kendt af AU-ledelsen siden august 2011, men ikke 
af mig, at mine kollegaer på afdelingen ikke længere ønskede et samarbejde med mig. 
Ledelsen har ikke orienteret mig om dette, men påtvunget mig krav, der betragtes som 
juridisk problematiske, for at ”genoprette det gode samarbejde”. På mødet d. 21. marts 2012 
med sit udtrykkelige formål at ”genoprette det gode samarbejde” manglede jeg endnu den 
afgørende information om kollegiets melding til ledelsen. Jeg deltog på mødet i god tro, at der 
fandtes et oprigtigt ønske fra alle parter om at fornye samarbejdet. Det var kun efter mødet at 
jeg i fuld omfang fik den afgørende information om kollegiets afvisende melding fra 19. 
august 2011.  
I sin fremstilling af sagen præsenterer Forskerforum en formentlig modsigelse i min ageren 
og mine ord. Når der findes sådan en overraskende modsigelse med hensyn til hovedsagen af 
en artikel (her: min begrundelse for min opsigelse), er det en journalists opgave at undersøge, 
hvad der står bag modsigelsen. Det har Forskerforum ikke gjort. Til gengæld har redaktionen 
fremstillet den formentlige modsigelse efter egen vurdering, til min ulempe. 
 
 
4. Tvivlsom brug af unævnte kilder 
Redaktionen benytter i sin artikel ”Koldau sagde op” en unævnt kilde, hvis udsagn bliver 
fremstillet som fakta: ”efterfølgende gengav hun selv, at parterne var blevet enige om en plan 
for genopretning af samarbejdsrelationer, bl. a. via en ekstern mediators bistand.” 
Det omtalte møde d. 21. marts 2012 var et internt møde, hvor ingen repræsentant fra 
Forskerforums redaktion var tilstede. Hvilken kilde bruger Forskerforum i sin omtale af 
mødet og min angivelige udsagn, at alle parter var blevet enige?  
Forskerforum går imod god presseskik ved at 

a) bruge en unævnt kilde og fremføre dens udsagn som objektiv; 
b) ignorere det officielle kildefundament, som der findes, nemlig universitetets 

mødereferat; 
c) undlade at spørge mig, hovedpersonen i mødet, om min version. 

Jeg kan oplyse at det blev aftalt på mødet, at DM-tillidsrepræsentanten i samarbejde med en 
forvaltningsekspert udarbejder et notat, hvor der bliver forslået løsninger til omstridte punkter, 
fremfor alt med hensyn til vores krav at få en professionel mediator, som begge parter har 



 3 

tillid til. Dette blev fastholdt i AUs officielle mødereferat fra 21. marts 2012. D. 23. marts 
2012 sendte tillidsrepræsentanten så det aftalte notat til AU-ledelsen og mig. Dette notat afveg 
på afgørende punkter fra de aftaler, som var blevet truffet d. 21. marts 2012. Jeg så mig 
dermed nødt til at afvise notatet, som jeg gjorde d. 25. marts i en mail til institutlederen og de 
involverede personer. 
Alt dette foreligger i officielle dokumenter og mails. Hvorfor har Forskerforum ikke holdt sig 
til journalistiske standards og undersøgt disse kilder? 
 
 
5. Biased journalistik igennem farvet sprogbrug 
Forskerforum afslutter sin artikel ”Koldau sagde op” med et forulempende udsagn om mig, 
truffet af en ikke-navngivet kilde. Derpå følger Forskerforums afsluttende sætning til 
artiklen: ”Og sådan kan det blive ved.” Det er en personlig stillingtagen, som støtter den ene 
part i en konfliktsag. Dermed er det en biased fremstilling, som står i strid med god presseskik. 
 
Bias findes helt generelt i Forskerforums ordvalg om min sag. Det er iøjefaldende, både i 
artiklen ”Koldau sagde op” og i artiklen ”Jeg er syndebuk” (udg. 253 d. 3. april, s. 20), 
hvordan Forskerforum bruger – eller misbruger – sproget til en i høj grad farvet, subjektiv 
fremstilling, der alligevel præsenteres som objektiv journalistik. 
Jeg vælger en række eksempler fra artiklen ”Jeg er syndebuk” for at eksemplificere denne 
problematiske sprogbrug. Forskerforum beretter her om det debatmøde d. 20. marts 2012, 
som Politiken havde inviteret mig til. En journalist fra Forskerforums redaktion var åbenbart 
tilstede, men anså det ikke som nødvendigt at tale med mig. 
 
Eksempel 1:  
”Jeg er syndebuk” (Artiklens titel) 
Overskriften i sig selv er kontroversiel og vurderingsladet. Ved at opsummere min 
argumentation således med en rammende overskrift uden at referere omstændighederne lader 
journalisten forstå at jeg selvvalgt indtager en offerrolle uafhængig af de konkrete 
omstændigheder i sagen. Min egen argumentation er og var på debatmødet d. 20. marts 2012 
at jeg reagerer på groteske omstændigheder på Aarhus Universitet. Ved ikke at referere til 
dem i overskriften, lader Forskerforum forstå at jeg alene er årsagen til konflikten og ikke at 
min argumentation og position er et resultat af andres handlinger imod mig. 
 
Eksempel 2: 
”Hun måtte faktisk ikke være der. AUprofessor Linda Maria Koldau begyndte debat- 
arrangementet i Politikens Hus med at fastslå, at hendes tilstedeværelse formentlig var et 
brud på det påbud, hun havde fået om at indhente tilladelse til alle faglige aktiviteter uden for 
arbejdspladsen. "Men forbuddet er lovstridigt, så det kan jeg ikke forholde mig til," tilføjede 
hun.  
Og så var tonen slået an. Oprøreren Koldau var kommet til hovedstaden - trods systemets 
forsøg på at lukke munden på hende - for at fortælle om sin kamp for den 
musikvidenskabelige faglighed og for sin ret til at kritisere de forhold, hun ikke føler, hun som 
professor og menneske kan arbejde under.” 
Ved at indlede denne tekst med at citere mig for at overtræde AUs påbud og afvise det blankt 
og kategorisk som lovstridigt, forsøger Forskerforum at vise at min sag skyldes min 
personlighed og karakter som ”oprører” – ikke som en person der reagerer på urimelige 
forhold. Journalisten kommenterer på citatet af mig med en rent subjektiv vurdering af min 
argumentation som harsk og kontroversiel (”Så var tonen slået an”). Det overskrider i den 
grad at en journalist først citerer en 3. person og derefter giver sin egen subjektive vurdering 
af citatets indhold. 



 4 

 
Eksempel 3: 
”Og hver en stol var besat i den lille sal, for der var masser, der havde lyst til at ’se giraffen’, 
der ud fra sin egen personalesag om samarbejdsvanskeligheder på AU-instituttet har formået 
at rejse debat om både tavshedskultur og det faglige niveau i dansk humaniora. […] Men hun 
refererede så omvendt også gentagne gange til opmuntrende tilkendegivelser fra sympatisører 
rundt omkring i landet, der støttede hendes ensomme kamp. "Det er altså ikke en personsag, 
selv om AU-ledelsen prøver at gøre den til det. Den handler om problemer på det danske 
universitet".” 
I denne paragraf favoriserer Forskerforum umærkeligt AUs synspunkt. Først refererer 
journalisten AUs parts påstand – at min sag er en personalesag – som et faktuelt forhold i 
stedet for at citere den som den ene parts (nemlig AUs) påstand i sagen. En paragraf senere 
tillægger han mig synspunktet at sagen ikke er en personalesag ved at citere mig alene for det. 
Han nævner her ikke de mange andre 3. personer som støtter mig i det synspunkt. Dermed 
lader han synspunktet fremstå som min individuelle, subjektive og dermed ikke særlig 
troværdige vurdering.  
 
Eksempel 4: 
”Hun er endelig forundret over AUledelsens manglende respekt for hendes ekspertise og 
professortitel: ’Jeg troede, at jeg skulle være med til at lægge fagpolitikken på instituttet. I 
stedet blev jeg marginaliseret. I Tyskland er en professor førende i faget og ansvarlig for 
fagets udvikling’ Omdrejningspunktet i Koldaus systemkritik er hendes personlige 
lidelseshistorie, som hun generaliserer at gælde hele systemet, men især dansk humaniora. 
Ikke uden patos fremfører hun sine egne meritter – ’jeg er ekspert i musikvidenskab og i 
universitetspolitik’, siger hun for lige at slå sin status og ret til at udtale sig fast, selv om dem, 
som ved noget om sagerne undrer sig over, hvordan hun kan kalde sig for ekspert i uni-
politik.” 
I dette afsnittet lægger Forskerforums journalist direkte afstand til min position med sine 
subjektive og nedladende beskrivelser af min argumentation (ord som ”lidelseshistorie”, ”ikke 
uden patos”) og ved at beskrive mig som en person der bruger tomme autoritetsargumenter 
overfor modstandere, hvilke han derimod beskriver som troværdige eksperter ”dem som ved 
noget om sagerne”. 
Denne farvede fremstilling svarer til Forskerforums urigtige påstand at jeg skulle have sagt 
min stilling op fordi ”AU ikke har givet hende den autoritet, som hører til en professortitel”, jf. 
Punkt 2 ovenfor. Autoritetsargumentet er en kliché, som ingenting har med sagen at gøre, og 
den minder mærkeligt om det gamle traume om professorvældet – er 70erne stadig ikke 
overstået? 
Der må endelig spørges, hvem ”dem, som ved noget om sagerne” er – igen bruger 
Forskerforum ukendte kilder for en biased fremstilling. 
 
Eksempel 5: 
”Koldau skød og skyder med spredehagl, og så rammer hun noget, men præcisionen er det så 
som så med. Mange var da også pikerede over hendes generaliseringer.” 
Dette er en ren subjektiv vurdering af min argumentation. Den tillægges ikke nogen 3. part 
men får lov at stå som reporterens vurdering – idet genren ”journalistik” får læseren til at 
udlede at journalisten refererer objektive forhold, forledes læseren også til at tro at 
vurderingen er en objektiv beskrivelse af faktiske forhold og ikke netop forfattens holdning. 
Faktisk savner læseren helt det objektive fundament: ”Mange var da også pikerede over 
hendes generaliseringer” – det kom på ingen måde frem på mødet. Der kom i alt tre 
spørgsmål fra publikummet som blev opfattet som kritiske. Alle andre spørgsmål (over 10) i 
diskussionen udtrykte bekræftelse af min kritik og værdsættelse netop af mine svar på 



 5 

spørgsmålene. Hvordan begrunder Forskerforum altså sit udsagn om ”mange” der angiveligt 
var ”pikerede”? Har Forskerforum efter mødet lavet en systematisk undersøgelse af 
publikummets vurdering af mødet? Hvorfor får læserne ikke noget at vide om sådan en 
undersøgelse? Eller hvor har Forskerforum ellers fået fundament til sin påstand, at ”mange 
var da også pikerede”? 
 
Eksempel 6: 
”Hvordan kan du generalisere i sådan en grad, at du kalder det humanistiske 
uddannelsessystem en skandale?’ formulerede teologi-professor Troels Engberg-Pedersen 
den pæne akademiske kritik, som i en mere kontant udgave ville lyde: Hvad hun bilder sig ind 
at komme her og efter tre år at dømme et helt hovedområde? [...] ’Ønsker du at vi skal 
bevæge os i retning af den tyske model, som de ellers selv i stigende grad går væk fra?’ ’Nej, 
slet ikke, men jeg går ind for større frihed,’ svarede Koldau, og det var et helt gratis og 
populistisk svar, for det forholdt sig ikke til finansiering og faglig/institutionel forankring, 
som er systemspørgsmålet omkring den danske ph.d.-model. Måske kom det mest nærgående 
spørgsmål til Koldau fra en journalist, der syntes det er uklart om Koldaus konflikt er med 
kollegerne eller med ledelsen? Det fik vi ikke noget kontant svar på: ’Jeg blev ansat uden 
stillingsbeskrivelse, og faglederen gav mig ikke lov til at undervise i det, som er mit speciale. 
Da jeg protesterede over det og over fagniveauet, blev jeg mødt af ansvarfraskrivelse fra 
ledelsens side’, sagde hun, bevidst om at der her blev spurgt til de påståede 
samarbejdsproblemer.” 
I disse afsnit benytter Forskerforums journalist sig igen af subjektive og nedladende 
vurderinger: ”et helt gratis og populistisk svar”, ”det fik vi ikke noget svar på”.  
Desuden bliver jeg fejlciteret – ”at undervise i det, som er mit speciale” er en formulering, 
som jeg aldrig har brugt, fordi den misvisende omskriver det egentlige problem, nemlig at 
faglederen gav mig kurser, der slet ikke tilsvarer min kvalifikation som musikhistoriker. 
Kvalifikation er noget andet end ”speciale”, et faktum, som er kendt i den akademiske verden. 
Når Forskerforum gengiver direkte citater, skulle bladets journalist enten bruge et transkript 
fra en båndoptagelse eller give mig muligheden for at godkende citater. 
Samtidig tillægger journalisten mig uden hjemmel indsigter og hensigter: ”bevidst om at der 
her blev spurgt til de påståede samarbejdsvanskeligheder”. Generelt skriver journalisten dette 
afsnit som en analyse af min argumentation der samtidig implicit beskrives som beregnende – 
og ikke som en objektiv report af hændelsesforløbet og spørgsmål-svar sekvenser. Han 
overtræder dermed sine beføjelser som journalist. 
 
Facit: Overordnet analyse af artiklen ”Jeg er syndebuk”:  
Med virkemidlerne nævnt i de seks eksempler lader Forskerforum læseren forstå at  

1. sagens ophav ligger i min genstridige personlighed og karakter snarere end i den 
behandling AU har udsat mig for og det konkrete hændelseforløb jeg refererer; 

2. at min argumentation er tynd, beregnende og begunstiget af en udbredt kritisk holdning 
til universitetsforhold snarere end af omgivelsernes konkrete stillingtagen til det 
sagsforløb jeg har oplevet ved AU; 

3. min generelle kritik mangler fundament og den nødvendige ekspertise. 
 
 
 
Facit: En risikabel mangel på troværdighed 
Forskerforums to nævnte artikler vidner om en i høj grad problematisk journalistik. Hvorfor 
holder sig Forskerforums redaktion ikke til de journalistiske standarder, som gælder både 
internationalt og i Danmark?  



 6 

Problematikken er meget større end nogle få artikler om en enkelt sag i den akademiske 
verden. Spørgsmålet omhandler troværdighed – og det hos et fagblad, som mange læsere 
betragter som én af de få kritiske stemmer i den danske universitetsverden.  
Sådan et blad har ikke råd til at sætte noget som helst af sin troværdighed på spil. Men den 
journalistik, som disse to artikler udviser, har ingenting med objektivitet og dermed med 
troværdighed at gøre. 
 


